Hukum Kencing Sambil Berdiri


Tidak dibolehkan kencing berdiri, kerana ia bercanggah dengan sopan dan etika yang mulia, di samping mengelakkan diri daripada percikannya. Namun jika diyakini air kencing itu tidak memercik dan dapat dipastikan tidak akan terkena dirinya, maka tidak menjadi halangan baginya untuk kencing berdiri. Diriwayatkan dari Huzaifah ra yang menceritakan :

“Suatu ketika Nabi SAW singgah di suatu tempat pembuangan sampah berhampiran dengan daerah suatu kaum. Di situ, beliau membuang air kecil sambil berdiri. Melihat itu, aku segera pergi menjauh, tetapi beliau malah berkata : Mendekatlah ke mari Aku pun segera menghampirinya hingga berdiri berhampiran dengan tumitnya. Kemudian aku melihatnya berwuduk dan menyapu kedua-dua khufnya.” (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

Petikan hadis di atas ini adalah untuk menunjukkan bahawa harus kencing sambil berdiri. Tetapi ia bukan untuk menunjukkan kebiasaan Rasulullah SAW kencing sambil berdiri. Kebiasaan Rasulullah ialah kencing secara duduk.

Imam An-Nawawi mengatakan kencing dalam keadaan duduk adalah lebih baik mengikutnya pandanganku, namun jika seseorang kencing dalam keadaan berdiri, maka itu juga tetap di bolehkan. Kedua-dua keadaan ini pernah dilakukan oleh Rasulullah SAW.

Ada sebahagian ulamak mengatakan bahawa hukum kencing berdiri adalah makruh kecuali jika ada sebarang keuzuran. Menurut mereka perbuatan Nabi kencing berdiri adalah kerana ada keuzuran bagi baginda, kemungkinan susah bagi baginda untuk duduk pada ketika itu memandangkan tempat itu ialah tempat pembuangan sampah atau mungkin juga baginda mengalami sakit tulang belakang. Menurut Imam Syafie orang Arab jika mereka mengalami sakit belakang, mereka akan kencing berdiri.

Di kalangan para sahabat sendiri terdapat khilaf tentang kencing berdiri. Terdapat riwayat menceritakan bahawa Saidina Umar, Ali, Zaid bin Tsabit, Ibnu Umar, Abu Hurairah dan Anas ra pernah kencing sambil berdiri. Antara sahabat yang memakruhkannya pula ialah Ibnu Mas’ud dan diikuti oleh Imam as-Sya’bi dan Ibrahim bin Sa’ad.

Rumusan dari perbahasan kencing berdiri di atas, maka hukumnya adalah harus jika orang tersebut mengalami kesukaran untuk kencing duduk. Manakala hukum makruh pula jika orang tersebut melakukan kencing berdiri dengan sengaja dan ia tidak mengalami apa-apa kesukaran dan musibah. Namun yang terbaik ialah kencing sambil duduk. Ini ditegaskan oleh Imam Ibnu al-Munzir :

“Kencing sambil duduk lebih aku sukai. Namun kencing berdiri hukumnya adalah harus. Kedua-duanya ada dalil dari Nabi SAW”.



sumber dari

0 comments:

Mandi-mandi Sunat


Mandi sunat ialah mandi yang dikerjakan oleh seseorang untuk memperolehi pahala dan pujian dari Allah. Apabila ditinggalkan mandi sunat ini tidak menjadi masalah dan tidak dicela oleh Allah kepadanya. Mandi ini juga adalah mandi yang disunatkan dan solat dan ibadah lain tetap sah walaupun seseorang itu tidak melakukan mandi sunat ini.

Mandi Sunat Jumaat

Mandi sunat jumaat hanyalah disunat kepada mereka yang hendak mengerjakan solat jumaat, boleh juga mandi sunat ini bagi orang yang tidak wajib mengerjakan solat jumaat, seperti hamba sahaya, orang musafir, kanak-kanak dan orang-orang perempuan. Rasulullah SAW bersabda :
“Apabila seseorang kamu ingin menghadiri solat jumaat maka hendaklah ia mandi.” (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)


Baca Seterusnya »

0 comments:

Khalwat Beramai-ramai, 8 Dicekup

Besut - Lapan individu termasuk tiga remaja perempuan dicekup penguat kuasa Pejabat Agama Daerah dan polis kerana disyaki berkhalwat dalam sebuah rumah di taman perumahan dekat Kampung Gertak Seratus, Kuala Besut, di sini.

Dalam serbuan kira-kira jam 1.06 pagi itu, lima lelaki berusia antara 17 dan 22 tahun dan tiga pelajar perempuan sebuah kolej swasta di Bachok, Kelantan, masing-masing berusia 19 tahun ditahan.

Pegawai Agama Daerah, Nik Zulhaiza Ismail berkata, bertindak atas maklumat sepasukan anggota penguatkuasa agama dibantu pegawai dan anggota polis menyerbu sebuah rumah milik saudara seorang lelaki yang ditahan itu.

Menurutnya, ketika serbuan seorang lelaki membuka pintu dan mendapati ada tiga lelaki lain berada di ruang tamu rumah itu.

“Pemeriksaan lanjut mendapati dua remaja wanita berada dalam satu bilik manakala seorang lelaki dan remaja perempuan berdua-duanya dalam bilik lain,” katanya.

Nik Zulhaiza berkata, sudah empat kali rumah itu diserbu sebelum ini.

Kata Nik Zulhaiza lagi, pihaknya sudah kerap menerima aduan orang ramai mendakwa berlaku perbuatan tidak bermoral di rumah itu termasuk menemui botol minuman keras.

Dua daripada lelaki itu bekerja pemandu bot dan masing-masing seorang nelayan, penternak ikan serta seorang pengganggur.

Semua mereka dibawa ke Pejabat Agama Daerah untuk diambil keterangan dan dibebas dengan jaminan.

Dalam kes berasingan sepasang kekasih warga Indonesia berusia 20-an merayu kepada anggota penguatkuasa agar menikahkan mereka serta merta di sebuah bilik hotel di Jertih tempat mereka ditahan dalam operasi bersepadu membabitkan polis, penguat kuasa Pejabat Agama Daerah dan Majlis Daerah Besut (MDB).

Lelaki bekerja buruh binaan sebuah sekolah di daerah ini memberitahu mereka merancang berkahwin tetapi belum berkemampuan. -SH



sumber

0 comments:

Pesta Buku Kelantan 2011

Seseorang meninggalkan email meminta dihebahkan tentang Pesta Buku Kelantan yang akan berlangsung hujung bulan ini. Sila rujuk poster di bawah. Selamat berpesta buku kepada rakyat Kelantan. Harap-harapnya koleksi buku yang akan ‘dipestakan’ nanti adalah pelbagai variasinya, bukan sekadar himpunan buku-buku kerja sekolah dan buku-buku agama.

0 comments:

Macam-macam: Pasangan Tanpa Nikah Setahun Duduk Atas Pokok

Melaka: Seorang lelaki sanggup berbelanja besar untuk mengubah suai pangkin bagi mencapai hasratnya mendirikan sebuah ‘mahligai’ di atas pokok bagi membolehkan dia tinggal sebumbung bersama kekasihnya.

Bagaimanapun, kediaman ibarat chalet di Pantai Kundor, dekat sini,yang lengkap elektrik, tempat tidur, televisyen dan tandas milik lelaki itu diserbu sepasukan penguat kuasa Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim) kira-kira jam 1.30 pagi kelmarin.

Dalam serbuan itu, Jaim menahan seorang lelaki tempatan berusia 31 tahun dan kekasihnya, wanita warga Indonesia berusia 23 tahun yang mendiami pondok terbabit.

Turut ditahan ialah anak saudara lelaki terbabit berusia 22 tahun yang berada dalam rumah di atas pokok itu dipercayai mengunjungi mereka.


Baca Seterusnya »

0 comments:

50 Tanda Orang Munafik Dalam Al-Quran & Hadis

50 tanda-tanda orang munafik menurut al-quraan dan sunnah, di antaranya ialah :
  1. Malas beribadah kepada allah.
  2. Lupakan kepada allah.
  3. Lalaikan solat fardhu.
  4. Mempercepatkan mengerjakan solat.
  5. Gemar meninggalkan solat berjamaah.
  6. Meninggalkan solat jumaat.
  7. Melakukan dosa dan kemungkaran secara tersembunyi.
  8. Menyuruh yang mungkar dan melarang yang makruf.
  9. Menyembunyikan Ilmu pengetahuan.
  10. Mengamalkan riak.
  11. Hasad dengki.
  12. Dusta.
  13. Mungkir janji.
  14. Bakhil.
  15. Fitnah.
  16. Mencaci maki.
  17. Mengumpat.
  18. Mengungkit kembali pemberian kepada seseorang dan menyakiti hatinya.
  19. Mengengkari Takdir allah.
  20. Mempersendakan kesucian Agama.
  21. Enggan berjihad dijalan allah.
  22. Menghina sahabat Rasullah.
  23. Menyembunyikan persaksian pada jalan yang benar.
  24. Menangguhkan pembayaran Hutang.
  25. Menipu dalam jual beli.
  26. Ghasab(Mengambil Tanah Orang lain tanpa Hak).
  27. Duduk dan bercampur dengan orang2 yang memperolokan ayat Allah.
  28. Memakan harta anak yatim.
  29. Membuka rahsia orang lain.
  30. Merasa aman dari murka Allah apabila berbuat dosa.
  31. Memanggil orang dengan gelaran yang tidak disukai.
  32. Menghalang orang dari mengamalkan ajaran Islam.
  33. Suka pada kesesatan dan menyesatkan orang.
  34. Bermuka dua (talam dua muka).
  35. Menyanjung dan memuji orang tanpa diketahui keadaan sebenarnya.
  36. Sombong antara sesama manusia.
  37. Suka berbantah dan bertengkar sesama muslim.
  38. Melampaui batas yang digariskan oleh Allah.
  39. Berputus asa dalam menghadapi cabaran hidup.
  40. Membazir dalam Memanfaatkan Nikmat Allah.
  41. Keluh kesah apabila ditimpa musibah.
  42. Menghianati sesuatu amanah.
  43. Memutuskan hubungan silaturahim.
  44. Memecah belahkan perpaduan kaum muslimin.
  45. Menghalalkan perkara yang haram.
  46. Membuat kerosakan dimuka bumi.
  47. Menuduh orang beriman bodoh.
  48. Mengubah dan menyalah gunakan ayat2 Allah.
  49. Bersumpah dengan selain nama Allah.
  50. Merasa gembira apabila musibah menimpa orang beriman.

0 comments:

Aurat wanita Menurut Al-Quran Dan Hadis


Bulu Kening
Menurut Bukhari bahawa :
"Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening." (Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari)

Kaki (tumit kaki)
"Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki(atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan." (An-Nur : 31)

Keterangan :

Menampakkan kaki dan menghayunkan/melenggokkan badan mengikut hentakan kaki.



Baca Seterusnya »

0 comments:

Tsunami JEPUN Di sebalik ALQURAN

1. Tarikh yg berlaku adalah pada  11/3/2011 bersamaan 6 RabiulAkhir 1432 Hijah or 6/4/1432.
2. dengan tahun 1432 di pecahkan 14 || 32.

3. Jawapanya Jujuz ke 14 Quran.
4. Dan bulan 4.


Rahsia  angka tahun ini :  Jujuz 14 Ayat Quran ke 4.


Rujuk di Quran.


1. Jujuz 14 bermula pada surah Al-Hijr, dan ayat ke  4 dari surah AL Hijir menyatakan

"Dan kami tidak membinasakan suatu negeri, melainkan sudah ada ketentuan yang tetap baginya".

2. Rahsia seterusnya yang menunjukan Malapetaka ini akan berlaku di Jepun ialah dengan kedudukan Jepun dan Wilayah Seedai pada kedudukan geografi bg ( Jepun : Latitiude 36, Longtitude 138)

Baca Seterusnya »

0 comments:

UTM Johor Bahru: Pelbagai pihak tampil beri reaksi penganjuran Konsert ‘The Times’ 2011

Johor Bahru, 13 Mac: Pelbagai pihak tampil menyatakan reaksi terhadap penganjuran Konsert ‘The Times’ yang dianjurkan menerusi program UTM International Johor Horse Show 2011 di Universiti Teknologi Malaysia, Johor Bahru. Program UTM International Johor Horse Show 2011 yang berlangsung selama 4 hari bermula 10 hingga 13 Mac bertempat di Pusat Ekuin UTM ini bertujuan mengetengahkan sukan berkuda sebagai suatu aktiviti yang sihat di kalangan masyarakat tempatan mahupun antarabangsa.

Walaubagaimanapun, ekoran beberapa program selingan yang dianjurkan oleh pihak penganjur bersama-sama pertunjukan berkuda peringkat antarabangsa ini, beberapa pihak tampil untuk menyatakan pandangan. Antara program selingan yang telah dirancang termasuklah konsert yang menampilkan kumpulan rock ‘The Times’, Rhythm Of Champion dan Rumah Hantu. Reaksi ini timbul setelah mengambilkira pandangan ramai pihak yang meminta agar konsert berkenaan dibatalkan kerana tidak menepati prosedur perlaksanaan program yang digariskan oleh pihak universiti, bertentangan dengan dasar kebudayaan universiti serta tidak mendapat kelulusan di peringkat atasan universiti.

Dalam satu kenyataan, Pengarah Kebudayaan Universiti Teknologi Malaysia, Profesor Madya Mohd Zahib Deraman berkata:


Baca Seterusnya »

0 comments:

[Video] Logi Nuklear Ketiga Pula Meletup

TOKYO: Satu letupan kuat merosakkan loji nuklear ketiga Fukushima, dengan asap tebal dan api menjulang di reaktor berkenaan, sebentar tadi.

Jurucakap Ketua Kabinet Jepun, Yukio Edano, berkata maklumat yang diperoleh dari pegendali reaktor, TEPCO menyebut ia bagaimanapun tidak membawa kesan kebocoran radiasi yang besar.

Agensi Keselamatan Nuklear Jepun berkata, letupan itu di reaktor ketiga di Loji Nuklear 1 Fukushima dipercayai disebabkan tekanan hidrogen.

Letupan hidrogen juga berlaku di reaktor nombor satu di loji sama Sabtu lalu, sehari selepas berlaku gempa kuat dan tsunami di perairan timur laut negara itu.

Pihak berkuasa sehingga kini sudah mengisytiharkan zon pemindahan di kawasan lingkungan 20 kilometer dari loji berkenaan dengan 210,000 orang sudah dikeluarkan. - AFP




0 comments:

HUKUM BERHIBUR DAN NYANYIAN MENURUT ISLAM

Saya mengambil peluang mengulas tajuk ini ekoran timbulnya perbahasan mahasiswa UTM yang mendakwa kemasukan artis luar ke universiti adalah bertentangan dengan syariat malah membelakangi falsafah universiti sebagai gedung ilmu. Ini sekaligus telah menanamkan pemikiran hedonisme yang melunturkan daya intelek mahasiswa yang bakal mendidik satu hari nanti.

Tulisan kali ini adalah pandangan penulis hasil pembacaan, diskusi serta cedukan dari tulisan-tulisan lain yang cukup bermanfaat. Zaman dulu, hiburan bukanlah satu keperluan dalam hidup manusia. Ia jarang-jarang sekali diadakan dalam kelompok yang ramai seperti sambutan kelahiran, majlis perkahwinan mahupun keraian selepas menuai hasil tanaman. Berbeza pada hari ini, hiburan adalah sebahagian dari kehidupan seharian masyarakat malah telah dikomersilkan sehingga menjadi satu industri. apakah pandangan Islam tentang berhibur?

Secara umumnya, terdapat 3 pendapat ulama tentang hiburan. Pertama golongan yang mengharamkan terus hiburan, kedua menghalalkan semunya dan yang ketiga lebih sederhana dan mempertimbangkan untuk mengharuskan hiburan dengan beberapa syarat. Berikut adalah penjelasan tentang hiburan dan alat muzik yang saya temui :

Allah swt berfirman yang bererti ;

“Dan di antara manusia (ada) orang mempergunakan ucapan yang tidak berguna.” (Luqman: 6)

Abdullah bin Mas’ud bersumpah bahawa yang dimaksudkan dengan kata lahwul hadith (memperguna ucapan yang tidak berguna) adalah nyanyian atau lagu.

Rasulullah saw bersabda;

“Sesungguhnya akan ada segolongan orang dari kaumku yang menghalalkan zina, kain sutera, khamar, dan alat muzik” (Hadith Sohihyyah)


Yang dimaksudkan dengan alat muzik di atas ialah alat yang digunakan untuk bertujuan melalaikan umat manusia daripada Allah seperti alat muzik yang ditiup ada dipetik, ijma’ ulama mengatakan hukumnya haram kerana alunan petikan dan tiupan ini boleh menimbulkan fitnah dan membangkitkan kelalaian manusia kepada Allah. swt.

Timbul persoalan adakah tarian majmuk, tarian kebudayaan kaum dan band ini adalah haram?

Sebelum saya mengupas lebih lanjut persoalan ini, saya nak mengemukakan beberapa syarat hiburan dalam Islam bertaliq (mengikut) peredaran zaman sekarang:

1.Hiburan sekadar keperluan sampingan,

Yang dimaksudkan hiburan sekadar keperluan sampingan ialah, umat Islam boleh berhibur tetapi biarlah hiburan itu sekadar memenuhi kehendak naluri dan tidak berlebi-lebihan dalam berhibur contohnya, ada orang berhibur sehingga mengelengkan kepalanya sehingga mabuk (pening) dan ada yang melompat-lompat tanpa tujuan. Apabila masuk solat fardhu maka wajib menyelesaikan dahulu solat itu dengan khusuk dan tawadduk.

2.Hiburan yang memuja Allah swt,

Lirik-lirik dan alunan lagu tersebut mestilah ada unsure-unsur memuja Allah adan ada seruan untuk mentaati Allah. Selain itu juga, lag yang memuji Rasulullah, para sahabat dibenarkan dalam Islam bertujuan mengingat kembali sirah perjuangan para nabi dan sahabat. Lirik-lirik seperti memuja wanita, dan tiada unsur-unsur Islam (kebaikan) adalah haram.

3.Pemisahan penonton/pendengar antara kaum hawa dan kaum Adam,

Pemisahan ini bertujuan untuk mengelakkan berlakunya percampuran antara lelaki dan perempuan, sekiranya tidak dipisahkan maka hukumnya adalah haram.

4.Penyanyi dan penghibur hendaklah di kalangan lelaki sahaja,

Maksud penyanyi dan penghibur hendaklah lelaki sahaja ialah lelaki dibenarkan menjadi penyanyi/penghibur kepada seluruh pendengar lelaki ataupun perempuan. Berlainan pula wanita menjadi penghibur/penyanyi, ada ulama’ membolehkan wanita jadi penghibur tapi dengan syarat yang menjadi pendengar/penonton adalah di kalangan perempuan sahaja dan tidak penghibur tadi tidak boleh menyebarkan hasil hiburan itu di kalangan kaum muslimin. Hukum wanita berhibur di khayalak ramai yang terdiri daripada lelaki dan perempuan adalah haram.

5.Tidak menggunakan alat muzik yang ditiup dan dipetik

Contoh alat muzik yang dipetik dan ditiup ini terdiri daripada seruling, bioala, gitar, dan lain-lain yang qias (sama) dari segi kegunaan dan funsinya.

Melalui kelima-lima syarat ini, bolehlah kita menjadikan ianya panduan hukum asas dalam berhibur tetapi sebenarnya banyak lagi syarat yang dikenakan oleh para ulama’ di antaranya Syeikh Ibn Baz, Prof Yusuf Al-Qardhawi dan lain-lain lagi.

Kita masuk dalam persoalan adakah tarian majmuk, tarian kabudayaan kaum dan band itu adalah haram?

Cuba kita teliti syarat di atas berkenaan syarat dibolehkan berhibur. Sebelum saya membuat istimbat (kesimpulan hukum) izinkan saya untuk menggambarkan bagaimana cara pelaksanaan tarian majmuk/tarian kebudayaan dan band ini berlangsung.

TARIAN MAJMUK
Tarian in adalah tarian antara kaum yang menghimpunkan kaum cina, iban, melayu, India dan lain-lain. Penghibur pada tarian ini juga tidak ada had limited (penghalang). Siapa-siapa pun boleh join, lelaki ataupun perempuan. Madhu’ (penonton) boleh bercampur dan bebas menikmati tarian tersebut.

KONSERT BAND
Konsert yang dipanggil band merupakan kegemaran anak muda masa kini sehinggakan konsert ini bukan sahaja dipelopori oleh budak-budak U tapi di kampung-kampung/bandar-bandar juga telah menular konsert yang telah ditaja oleh yahudi dan barat ini. Alat muzik dalam hiburan ini confirm(pastinya) adalah alat muzik yang dipetik dan ditiup. Hiburan ini juga adalah hiburan orang-orang kuffar dan kafir yang dipelopori di nega-negara barat.

Firman Allah swt yang bermaksud;
“Agama kamu adalah agama kamu, agama kami adalah agama kami” (Al-Kaafirun: 6)

Maksud ayat Allah di atas adalah bertujuan mengharamkan sama sekali mengikut jejak langkah golongan kafir (barat) dari segi hiburan, pemakaian, pemikiran sekular dan sebagainya.


KESIMPULAN

Apa yang saya boleh simpulkan mengenai hukum berhibur/nyanyian ini, Islam tidak melarang kita berhibur tetapi ada batas-batasnya. Tarian Majmuk dan Band itu boleh menjadi harus hukumnya sekiranya menepati syarat-syarat di atas. Cuba bayangkan saudara/i sekalian, tarian majmuk itu boleh dilaksanakan dengan penghiburnya terdiri daripada lelaki Islam mahupun bukan Islam yang penting mesej yang disampaikan berbentuk nasihat dan kebaikan. Bila lelaki menjadi penghibur tarian majmuk maka penontonnya boleh terdiri daripada lelaki mahupun perempuan. Penulisan ini sekadar membetulkan presepsi mahasiswa berkenaan hiburan yang ada di UPSI khususnya.

Waallahu’alam

0 comments:

Manfaat Jilbab Menurut Islam dan Sains

Allah memerintahkan sesuatu pasti ada manfaatnya untuk kebaikan manusia. Dan setiap yang benar-benar manfaat dan dibutuhkan manusia dalam kehidupannya, pasti disyariatkan atau diperintahkan oleh-Nya. Di antara perintah Allah itu adalah berjilbab bagi wanita muslimah. Berikut ini beberapa manfaat berjilbab menurut Islam dan ilmu pengetahuan.

1. Selamat dari adzab Allah (adzab neraka)

“Ada dua macam penghuni Neraka yang tak pernah kulihat sebelumnya; sekelompok laki-laki yang memegang cemeti laksana ekor sapi, mereka mencambuk manusia dengannya. Dan wanita-wanita yang berpakaian namun telanjang, sesat dan menyesatkan, yang dikepala mereka ada sesuatu mirip punuk unta. Mereka (wanita-wanita seperti ini) tidak akan masuk surga dan tidak akan mencium baunya. Sedangkan bau surga itu tercium dari jarak yang jauh” (HR. Muslim).

Baca Seterusnya »

0 comments:

Kenapa Aku Bertudung?


Sudah hampir setahun aku memakai tudung.

Dan selama setahun juga soalan dan kata-kata ini diajukan padaku:

"Wah, dah bertudung! Kenapa kau bertudung?"

"Apa mimpi kau bertudung?"

"Baguslah kau dah insaf, macam poyo!"
"Macam baik sangat pakai tudung."
"Aku rasa kau lagi cantik tak bertudung."
"Bertudung bukan untuk orang kampung je ke?"

Baca Seterusnya »

0 comments: