MAHASISWA UTM SOKONG PELAKSANAAN HUDUD



SKUDAI: Sudut pidato anjuran Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Teknologi Malaysia telah dilaksanakan dengan jayanya dengan kehadiran sejumlah besar mahasiswa termasuk mahasiswa bukan islam. Sudut pidato tersebut merupakan pembuka tirai aktiviti mingguan PMIUTM yang dilakukan selepas solat jumaat di dataran agora UTM, bagi sesi 2011/2012.


Sudut pidato kali ini membawakan isu yang sedang hangat diperkatakan iaitu isu perlaksanaan hukum Hudud di Kelantan. Sudut pidato kali ini menampilkan dua orang pemidato iaitu saudara Mohd Zaki bin Haron yang merupakan Presiden PMIUTM dan juga saudara Muhammad Ibrahim Khalil bin Noh juga merupakan ahli PMIUTM.

PMIUTM menyatakan pendirian agar kerajaan negeri Kelantan diberi peluang untuk melaksanakan hukum Hudud, berlandaskan dengan kewajiban melaksanakannya sebagai seorang muslim dan juga berrtepatan dengan konsep demokrasi yang didukung negara ini. 

“Sekarang ini kita dihimpit dengan pelbagai fahaman seperti yahudi dan kritianisasi dan inilah yang menyebabkan fahaman kita tentang hukum hudud tentang hukum Allah bermasalah. Sebab itu kita minta kerajaan Kelantan diberi peluang untuk melaksanakan hukum hudud ini” ujar Mohd Zaki yang kemudiannya disambut oleh mahasiswa UTM yang hadir tanda setuju.

PMIUTM dengan ini berharap agar ruang yang luas diberikan kepada kerajaan kelantan bagi membuktikan keberkesanan hukum ini dalam mengatasi masalah ummat yang kian menruncing akhir-akhir ini. 
 
Sudut pidato diakhiri dengan laungan takbir dari mahasiswa UTM yang hadir ke sudut pidato tadi. PMIUTM berharap agar harapan mahasiswa UTM dapat didengari sebagai satu suara yang berhak memberi pandangan kerajaan sebagai rakyat Malaysia.




di petik dari: http://pmiutm.blogspot.com (PERSATUAN MAHASISWA ISLAM UTM)



0 comments: