30 Perkara Perempuan tak Sempat Bagitau Lelaki

30 Perkara Perempuan tak Sempat Bagitau Lelaki.... 

1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih,tetapi dia tidak menitiskan airmata,itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang (sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki, lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.

5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair seperti coklat!!

6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.

7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati,tolak cintanya dengan lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diriwanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan,dia akanlakukan apa saja.

8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya,biarkan dia untuk seketika.Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia sorang kawan,cubalah tegur dia perlahan-lahan.

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa.Muzik,puisi,lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.

10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni lansung tak berguna.

11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif,misalnya menghubunginya melalui telefon,si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat,tetapi sebaik saja ganggang diletakkan,dia akan menjerit kesukaan dan tak sampai sepuluh minit,semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.

13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita.Jadi jangan senyum sebarangan.

14. Jika kamu menyukai sorang wanita,cubalah mulakan dengan persahabatan.Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar,tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.

16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu,teruskan usahamu untuk memikatnya.

17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya.Tanya dia sendiri!!

18. Selepas sorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.

19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis,cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.

20. Bila setiap kali gambar kelas keluar,benda pertama yang dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya,kemudian barulah dirinya sendiri.

21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!!

22. Satu ucapan 'Hi' sahaja sudah cukup menceriakan harinya.

23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.

24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik.





25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi.

26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati..

27. Senjata wanita adalah airmata!!

28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya(hadiah,bunga atau sekadar kad ucapan romantis).Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati.Dengan i! ni dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.

29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka dan baik terhadapnya.So,kalau nak memikat wanita pandai-pandailah...

30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa.



0 comments:

MAHASISWA UTM SOKONG PELAKSANAAN HUDUD



SKUDAI: Sudut pidato anjuran Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Teknologi Malaysia telah dilaksanakan dengan jayanya dengan kehadiran sejumlah besar mahasiswa termasuk mahasiswa bukan islam. Sudut pidato tersebut merupakan pembuka tirai aktiviti mingguan PMIUTM yang dilakukan selepas solat jumaat di dataran agora UTM, bagi sesi 2011/2012.


Sudut pidato kali ini membawakan isu yang sedang hangat diperkatakan iaitu isu perlaksanaan hukum Hudud di Kelantan. Sudut pidato kali ini menampilkan dua orang pemidato iaitu saudara Mohd Zaki bin Haron yang merupakan Presiden PMIUTM dan juga saudara Muhammad Ibrahim Khalil bin Noh juga merupakan ahli PMIUTM.

PMIUTM menyatakan pendirian agar kerajaan negeri Kelantan diberi peluang untuk melaksanakan hukum Hudud, berlandaskan dengan kewajiban melaksanakannya sebagai seorang muslim dan juga berrtepatan dengan konsep demokrasi yang didukung negara ini. 

“Sekarang ini kita dihimpit dengan pelbagai fahaman seperti yahudi dan kritianisasi dan inilah yang menyebabkan fahaman kita tentang hukum hudud tentang hukum Allah bermasalah. Sebab itu kita minta kerajaan Kelantan diberi peluang untuk melaksanakan hukum hudud ini” ujar Mohd Zaki yang kemudiannya disambut oleh mahasiswa UTM yang hadir tanda setuju.

PMIUTM dengan ini berharap agar ruang yang luas diberikan kepada kerajaan kelantan bagi membuktikan keberkesanan hukum ini dalam mengatasi masalah ummat yang kian menruncing akhir-akhir ini. 
 
Sudut pidato diakhiri dengan laungan takbir dari mahasiswa UTM yang hadir ke sudut pidato tadi. PMIUTM berharap agar harapan mahasiswa UTM dapat didengari sebagai satu suara yang berhak memberi pandangan kerajaan sebagai rakyat Malaysia.




di petik dari: http://pmiutm.blogspot.com (PERSATUAN MAHASISWA ISLAM UTM)



0 comments:

SENARAI BARANG YANG MENGANDUNGI LEMAK BABI- Ministry of Health , Malaysia

Pohon semua umat islam baca yer, saya dapat maklumat ini dari kawan - kawan, dan tolong tag rakan2 lain, saya x sempat nak tag:oleh Hawa Lawa pada pada 16hb Ogos 2011 pukul 1.38 ptg
BABI SUDAH JELAS HARAMNYA PERHATIAN KEPADA SEMUA UMAT ISLAM RISALAH INI DIEDARKAN OLEH DR. RASHEED MOS,UNIVERSITI MALAYA KL, PERSATUAN PENGGUNA MALAYSIA , MAJLIS AGAMA ISLAM MALAYSIA & JABATAN KASTAM MALAYSIA. KAJIAN TELAH DIBUAT OLEH MAHASISWA UTM, UUM, USM, UM, UKM, & CAP.


SENARAI BARANG YANG MENGANDUNGI LEMAK BABI
> 1. Minyak Masak LAM SOON ( Cap Helang & Buruh )
> 2. Ubat Pearl Cream Arche ( Thailand )
> 3. Ajinomoto ( Thailand )
> 4. Ais Krim Harga RM1.00 ke atas
> 5. Semua tauhu buatan Orang Cina
> 6. Sabun LUX & Lotion Badan Buatan Malaysia , USA , & Thailand
> 7. Sabun FAB berbuku
> 8. Lobak Jeruk
> 9. Mee & Kueteow basah ( buatan Cina)
> 10. Krim Muka Hazeline Snow

SENARAI BARANG YG MENGANDUNGI ( KULIT BABI, URI & BINATANG YANG TIDAK HALAL)
> 1. Semua Jenis Serbuk Mee Segera Terutama Maggi
> 2. Pucuk , Kulit Popia, Fish Cake & Bebola Ika n buatan Orang Cina
> 3.. Daging Burger Import
> 4.. Sardin, Kari Ayam dlm tin & Yong Taufu buatan Orang Cina
> 5. Kasut Bola Jenis ' Gold Cup'
> 6. Berus Gigi Jenis ' Reach'
> 7. Mee Kering ( sanggol ) 15.Mee Rebus Tulang&Kiub Perasa Ayam
> 8. Semua sabun mandi yang diimport
> 9. Ajinomoto kecuali keluaran Kilang Lot 5710 Jalan Kuchai Lama KL
> 10. Semua jenis shampoo kecuali keluaran Orang Islam
> 11. Have Pearl Cream
> 12. Ramuan Kentucky Fried Chicken & Mc Donald
> 13. Ubat Kurap buatan Org Cina
> 14.. Beehon Segera Siam
> 16. Sabun Mandi Yang Berminyak

SENARAI BARANG YANG MENGANDUNGI GELATIN ( LEMAK BABI DAN BINATANG TIDAK HALAL )
> 1. Bosset Wine Gum
> 2. Dairy Milk Coklat
> 3. Coklat Cadbury/ Chewing Gum
> 4. Sugus Strawberry
> 5. Passer Doily Mixture
> 6. Trebo Mint Chewing Gum/ Peppermint
> 7. Scothes Vikmin
> 8. Share Extra Atrenght
> 9. Black Current Jelly
> 10. Royal Gulaman & Decart Oranges
> 11. Valvis Gelatin
> 12. Sarung Kapsul Ubat
> 13. Ais Krim dalam bekas plastik
> 14. Gula-gula Fruities
> 15 Cake Mets Vilber Punch
> 16 Coklat Cake
> 17 Tepung Kastard Lady's Choice
> 18 Semua jenis Jelly
> 19 Semua jenis gincu bibir
> 20 Keseluruhan Jenis Sheisedo
> 21 Lady's Choice Jelly

SENARAI BARANG YANG MENGANDUNGI ALKOHOL UNSUR-UNSURNYA
> 1 BARANGAN AVON KESELURUHANNYA
> 2 PEWANGI KETIAK TERUTAMA JENAMA VITALIS & CONCORD
> 3 MINYAK RAMBUT BRYLCREAM ( HIJAU )
> 4 RACUN SERANGGA JENIS SPRAY SEPERTI SHELTOX, BAYGON & MORTIN
> 5 SELURUH UBAT BATUK JENIS SIRAP
> 6 KESELURUHAN BALL PEN DAKWAT KERING
> 7 TONIK BAYI GRAPE WATER, TONIK WATERBERRY COMPOUND

Kami dalam keresahan memohon ampun dan maaf terlewat memberutahu perkara di atas. Pastikan Pakaian anda tidak terkena bahan-bahan diatas terutama pakaian sembahyang.

TOLONG CETAK DAN EDARKAN RISALAH INI KPD SEMUA SAUDARA ISLAM KITA.

Confirm - Pringles Potato Chips - tidak HALAL !!
AMARAN OLEH KERAJAAN M'SIA BERHATI-HATI SEBELUM MAKAN!

Ref. Message: Pringles Potato Chips
Looks like you have to find another alternative to munch.
Just to let you and gang know......... I have checked.. It's true that the chips contain Emulsifier.

Dr Safurah Hj Jaafar ;
Principal Assistant Director;
Ministry of Health , Malaysia ;
Tel: 03-2540088.
Oleh: Asee Sudin

0 comments:

TIDAK MASUK SYURGA MEMUTUSKAN SILATURRAHIM (Bilangan 269 Bahagian Pertama)


بسم الله، والحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله، وعلى آله وصحبه ومن والاه

(Dengan nama Allah, Segala puji bagi Allah, Selawat dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)

Kesempurnaan iman seseorang didukung oleh banyak faktor, tidak hanya setakat beriman kepada Allah Subhanahu wa Ta‘ala dan hari akhirat, bahkan hubungan sesama insan juga menjadi kayu pengukur terhadap kesempurnaan iman seseorang.

Islam amat menuntut umatnya untuk menjaga hubungan silaturrahim sesama manusia, kerana akibat memutuskan silaturrahim itu amat besar risikonya bukan hanya setakat di dunia
sahaja bahkan juga di akhirat kelak. Lazimnya, gejala mumutuskan silaturrahim berpunca daripada pertengkaran atau perselisihan yang disebabkan oleh harta benda, harta pusaka, hutang piutang, hasutan, fitnah, sifat sombong dan mementing diri sendiri. Hatta perkelahian antara sesama anak atau jiran tetangga pun juga boleh menyebabkan terputusnya ikatan
silaturrahim, di mana kedua-dua pihak saling salah-menyalahkan, didorong lagi jika kedua-duanya tidak mempunyai kesabaran dan sikap terbuka serta mengalah untuk memohon maaf atau saling bermaafan.

Permusuhan dan pergeseran seperti ini boleh berlaku secara berpanjangan jika tidak ada kesedaran dalam diri kedua-dua pihak atau tidak ada orang lain yang mahu meleraikan atau mendamaikan pihak yang bermusuhan ini.

Perlu diingat bahawa tanggungjawab untuk membina semula silaturrahim yang terputus, bukan sahaja terletak kepada dua pihak yang bermusuhan, tetapi sanak saudara atau kawan-kawan yang mengetahui tentang perkara ini juga boleh memainkan peranan yang penting selaku orang tengah dalam mendamaikan dan menyambung semula silaturrahim yang terputus.

Oleh itu binalah ikatan silaturrahim sesama insan dalam apa jua kesempatan, mungkin dalam suasana hari raya, merupakan kesempatan yang baik untuk memulakan hubungan yang baik,
tetapi menunggu hari raya mungkin mengambil masa yang lama, oleh itu, carilah kebijaksanaan dalam mencari waktu yang sesuai pada bila-bila masa sebagai satu wadah untuk memperkukuhkan lagi tali silaturrahim.

Persoalannya, apakah hukum dan kesan memutuskan silaturrahim ini? Maklumat ini perlu diketahui supaya dapat dilupakan segala punca pertelingkahan demi mencapai keredhaan Allah Subhanahu Wa Ta‘ala.

Pengertian Silaturrahim

Perkataan shillah dari segi bahasa bererti gabung atau kumpul dan makna rahmi pula ialah kaum kerabat yang dekat. Dari segi istilah pula silaturrahim ialah berlaku ihsan kepada kaum
kerabat sama ada daripada pihak si penghubung dan yang dihubungkan.

Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu telahpun meriwayatkan sebuah hadis qudsi, bahawa Rasullullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda:

Maksudnya:

    “Sesungguhnya Allah telah menciptakan makhluk sehingga apabila selesai sebahagian mereka, maka tampillah Rahim dan berkata: “Ini adalah tempat orang yang berlindung dari terputusnya hubungan kekeluargaan”, Allah berfirman: “Ya, Jadi apakah kamu rela kalau Aku menyambung orang yang menyambungkanmu (mendapat balas kasih daripada Allah), dan memutuskan orang yang memutuskanmu (tidak mendapat balas kasih daripada Allah)?” Ia berkata: “Ya.” Allah berfirman: “Maka demikianlah untukmu (Allah menyambungkan rahim orang yang menyambungkan rahim dan memutuskan rahim orang yang memutuskan rahim).” (Hadits riwayat Muslim)



Berkata Imam an-Nawawi bahawa menurut ulama hakikat shillah itu ialah kemesraan dan belas kasihan. Manakala hubungan silaturrahim Allah Subhanahu wa Ta‘ala kepada hambahambaNya
ialah dengan melimpahkan kemesraan dan belas kasihanNya kepada hambaNya dengan ihsan dan nikmat atau dengan melapangkan dada-dada hambaNya kerana ta‘at kepadaNya.

Kaum kerabat yang wajib dieratkan ikatan silaturrahim itu termasuklah kerabat mahram dan yang bukan mahram. Dalam Kitab az-Zawajir karangan Ibnu Hajar al-Haitami Rahimahullahu Ta‘ala ada menyebutkan bahawa kaum kerabat itu terbahagi kepada dua iaitu kaum kerabat mahram dan yang bukan mahram:

1. Kaum kerabat mahram ialah saudara yang haram bernikah dengannya seperti bapa, ibu, adik beradik lelaki dan perempuan dan anak-anak mereka, bapa saudara dan emak saudara sebelah bapa dan emak.

2. Kaum kerabat dari bukan mahram ialah saudara yang halal bernikah dengannya seperti anak bapa saudara dan emak saudara sebelah bapa dan anak-anak mereka, anak bapa dan emak saudara sebelah emak dan anak-anak mereka.

Hikmat pensyariatan silaturrahim

Hikmah bersilaturrahim ialah dimurahkan rezeki dan dipanjangkan umur sebagaimana disebutkan dalam hadis Rasullullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:


   
مَنْ َأحَبَّ َأ ْ ن يُبْسَ َ ط َلهُ فِي ِ رزْقِهِ، وَيُنْسََأ َلهُ فِي َأَثِرهِ، َفلْيَصِلْ رَحِمَهُ.
    (
رواه مسلم)

    Maksudnya: “Barangsiapa yang suka dimurahkan rezekinya dan dipanjangkan usianya maka hendaklah dia menyambungkan kekeluargaan (silaturrahim).” (Hadits riwayat Muslim)



Begitu juga bersilaturrahim itu boleh menambahkan kehormatan dan pahala selepas kematiannya kerana orang-orang akan mendoakannya setiap kali disebut kebaikannya.

Hukum mengeratkan silaturrahim

Tidak ada perselisihan ulama bahawa mengeratkan silaturrahim sesama saudara hukumnya wajib sebagaimana perintah Allah Subhanahu wa Ta‘ala dalam ayat di bawah ini:

Tafsirnya:

    “Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-nyebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu.” (Surah an-Nisaa’: Ayat 1)



Kewajipan mengeratkan silaturrahim itu juga disandarkan dengan rasa keimanan kepada Allah sebagaimana disebutkan dalam hadis Rasullullah Shallallahu ‘alaihi wasallam, Baginda bersabda:


   
وَمَنْ َ كا َ ن يُؤْمِنُ ِباللهِ وَاْليَوِْم الآخِِر َفلْيَصِلْ رَحِمَهُ.
    (
رواه البخاري)

    Maksudnya: “Dan siapa yang beriman dengan Allah dan Hari Akhirat maka hendaklah dia mengeratkan kekeluargaan (silaturrahim).” (Hadits iwayat Bukhari)



Nantikan sambaungan jilid akhir  yang bertajuk TIDAK MASUK SYURGA MEMUTUSKAN SILATURRAHIM
(Bilangan 269 Bahagian Akhir)

0 comments:

Kenangan dan pengalaman menjadi Guru Pelatih

            Minggu lepas aku melihat kembali gambar-gambar lama aku, aku mampu tersenyum sahaja apa yang ternampak gambar-gambar aku ketika menjadi seorang guru pelatih ketika semester  5 pada tahun 2010. Semua itu menjadi kenangan dan pengalaman yang menarik dalam kehidupan ku. “Pengalaman dapat mendewasakan kita” itu lah satu ungkapan yang sering kali dimain-mainkan oleh kaum melayu dalam menceritakan kenangan dan pengalaman itu. Setiap mahasiswa Universiti Teknologi Malaysia (UTM) diwajibkan menduduki Latihan Mengajar (LM) selama 14 minggu. Ini bagi mendedahkan Mahasiswa dalam memberi latihan kepada bakal guru mengajar di sekolah, memberi pendedahan kepada bakal-bakal guru tentang profesion perguruan serta tanggungjawabnya dan memberi bimbingan serta menilai kebolehan guru pelatih menjalankan tugas seorang guru sepertimana yang dikehendaki oleh etika profesion perguruan. Latihan mengajar merupakan aspek penting dalam pendidikan perguruan. Ini kerana latihan mengajar memberi peluang kepada  guru pelatih untuk mengaplikasikan segala pengetahuan, kemahiran dan nilai keguruan dalam  situasi sebenar di dalam kelas. Ringkasnya, latihan mengajar merupakan  suatu komponen penting dalam pendidikan perguruan. Guru pelatih harus dapat menyerap  segala ilmu berkaitan proses pengajaran dan pembelajaran agar dapat menjadi seorang guru yang cemerlang apabila mengajar di sekolah kelak.



            Syukur ke hadrat Ilahi kerana saya akhirnya berjaya menamatkan latihan Mengajar sebagai guru pelatih di sebuah sekolah dalam daerah Johor Bharu iaitu Sekolah Menengah kebangsaan Impian Emas. Sekolah ini boleh dikatakan diantara sekolah yang peratus kecemerlangan pelajarnya cemerlang dan pelajar-pelajar nya adalah dari keluarga pendapatan sederhana dan kaya. Nisbah bangsa disekolah ini ialah 6:3:1. 65 peratus adalah berbangsa melayu, 20 peratus cina, 10 peratus india dan 5% lain-lain bangsa. Didalam kelas saya mengajar pula nisbah 3:2:1; ini bermakna pelajar melayu lebih ramai jika dibandingkan dengan pelajar berbangsa cina dan india. Pada hari pertama saya mengajar persepsi pertama mengenai pelajar saya adalah mereka merupakan pelajar-pelajar yang pandai dan sedia untuk menerima bimbingan dan ilmu pengetahuan. Mereka lebih menunjukkan minat untuk belajar apabila saya mengambil alih kelas tersebut dari guru mata pelajaran mereka yang sebenar. Pelajar-pelajar ini adalah pelajar-pelajar yang cemerlang dan sederhana di dalam keputusan UPSR dimana mereka boleh menerima dengan cepat apa yang telah diajar. Walaubagaimanapun, sikap serta perbuatan yang mereka terjemahkan didalam kelas ketika saya mengajar adalah kurang meyenangkan terutamanya dari pelajar-pelajar melayu sendiri, mereka lebih banyak menumpulkan perhatian mengenai apa yang berlaku di luar kelas berbeza dengan bangsa cina dan india yang lebih menghormati cikgu yang berada didepan dan pembelajaran dari apa yang berlaku diluar kelas. Namun begitu, pelajar-pelajar ini tetap meghormati guru mereka dan sering memberi salam serta menegur apabila berjumpa, tidak kira samaada selepas waktu sekolah ataupun dalam waktu persekolahan.

Jika dilihat dari segi jantina pula, sikap pelajar perempuan lebih baik dan lebih mudah untuk diberi arahan berbanding dengan lelaki. Pergaulan antara pelajar lelaki serta perempuan bagi bangsa Melayu boleh dikatakan sebagai rapat kerana mereka bergaul dengan baik dan kebanyakkan tidak berlaku pergaulan bebas antara mereka, berlainan pula pergaulan diantara pelajar lelaki dan perempuan bangsa cina dan india dimana, pergaulan mereka sangat rapat dan bersentuhan dikalangan mereka adalah perkara biasa. Secara amnya pergaulan antara kesemua bangsa ini adalah baik dan biasanya jika berlaku salah faham antara mereka, perkara ini akan diselesaikan dengan baik tanpa campur tangan guru-guru serta pihak sekolah. Ini bermakna, mereka telah dapat berfikir dengan lebih baik serta sedikit matang dalam menjaga hubungan sesama mereka. Maka dengan itu, suasana atau keadaan sekolah menjadi lebih aman tanpa berlaku konflik diantara bangsa Melayu, Cina dan India. Pandangan saya dari segi sosial ekonomi pelajar-pelajar pula, secara puratanya, pelajar cina dilihat lebih mempunyai kedudukan ekonomi yang kukuh berbanding pelajar-pelajar berbangsa melayu dan india. Perkara ini mungkin disebabkan oleh kedudukan Sekolah Impian Emas yang terletak tidak jauh dari bandar Johor Bharu yang menjadi sumber ekonomi bagi mereka-mereka yang berniaga terutamannya bangsa cina. Bangsa melayu dan india pula kebanyakan berkerja dalam sektor kerajaan dan swasta, dan persendirian. Disini telah menunjukan terdapat perbezaan yang ketara antara pendapatan mereka dan melalui pemerhatian saya juga, cara berpakaian, peralatan sekolah yang digunakan,serta tingkah laku masyarakat melayu, cina dan india adalah berbeza, namun tidak dinafikan terdapat juga pelajar golongan melayu dan india yang mempunyai ekonomi yang lebih tinggi dan baik berbanding bangsa cina. Sosial ekonomi ini akan mempengaruhi tahap keupayaan pelajar-pelajar di sekolah ini, kebanyakan pelajar yang mempuyai ekonomi yang lebih kukuh mereka akan disediakan dengan buku-buku latihan serta buku-buku nota yang lebih berbanding pelajar-pelajar lain. Selain itu juga, mereka akan didedahkan dengan tuisyen swasta dimana mereka akan diberi latihan yang selajutnya selain daripada apa yang diajar disekolah dan juga sebagai ulangkaji apa yang telah diajar disekolah. Sepanjang berada di sekolah ini, apa yang dapat disimpulkan mengenai tahap akademik dan kebolehan pelajar-pelajar ini adalah berada pada tahap yang boleh dipertingkatkan lagi terutamannya bangsa melayu.

Selama menjalani latihan mengajar selama 14 minggu, terdapat dua peristiwa yang mengajar saya sebagai seorang guru. Peristiwa pertama, perkara ini melibatkan beberapa orang pelajar yang boleh disifatkan kurang ajar dan tidak menghormati guru. Pelajar-pelajar ini selalunya tidak berada di dalam kelas sewaktu kelas berlansung. Pelajar ini seramai tiga orang dimana dua daripdanya adalah melayu dan seorang lagi adalah pelajar berbangsa cina. Pelajar ini selalu ponteng kelas terutama sewaktu kelas akhir sesi persekolahan. Saya telah mengambil tindakan untuk memanggil ketiga-tiga pelajar ini dan berbincang secara bersemuka dengan mereka dan bertanyakan kepada mereka apa masalah mereka. Saya mengambil tindakan untuk menjadi lebih baik dan dekat dengan mereka serta selalu mengambil tahu dan member perhatian yang lebih kepada mereka ketika waktu pembelajaran. Bagi saya dengan memberikan perhatian yang lebih kepada mereka, mereka akan berasa lebih dihargai dan lebih seronok berada didalam kelas berbanding jika kita marah dan mengherdik mereka. Lebih mengejutkan lagi ketiga-tiga pelajar ini adalah merupakan anak-anak orang yang lebih berada berbanding dengan pelajar-pelajar yang lain. Dalam soal ini saya telah mengambil pendekatan lebih kepada bergaul untuk memahami mereka berkawan dengan mereka disamping mereka tetap menghormati kita sebagai guru.

Bagi peristiwa kedua pula, saya dapat bergaul dengan guru-guru sekolah tersebut. Melalui permainan futsal di luar waktu persekolah, ini meyebabkan kami semua guru dapat mengenali satu sama lain. Permainan futsal ini masih ada sampai sekarang dan saya dijemput bermain sekali dengan semua guru. Ini kerana sekolah tersebut berdekatan dengan UTM. Insyaalah ukhwah saya dengan guru-guru sekolah tersbut akan tersambung sampai bila-bila. Inilah kenangan manis dan pahit ketika saya menjalani latihan mengajar disana.


Secara umumnya, jika peristiwa diatas berulang lagi saya akan mengunakan pendekatan untuk mencampurkan setiap pelajar dikelas peralihan ke setiap kelas yang mempunyai kaum melayu dan india supaya berlaku pergaulan anatara mereka serta membantu mereka untuk memahami bangsa-bangsa lain dari segi masalah displin pula, saya beranggapan, masalah ini perlu dibendung dari rumah lagi, ibubapa sepatutnya memainkan peranan yang penting supaya anak-anak mereka lebih mengetahui apa yang perlu dilaksanakan selain menerapkan pendidikan agama yang cukup kepada anak-anak. Apa yang berlaku boleh diselesaikan dengan baik dan secara teratur. Pergaulan antara kaum atau bangsa ini mungkin sedikit sebanyak menyukarkan perlaksanaan displin yang baik disekolah dan mungkin juga menimbulkan masalah-masalah lain. Jika dilihat melaluai masalah yang terdapat pada kelas peralihan, kebanyakan pelajar adalah tidak boleh berbahasa melayu, ini menunjukkan pergaulan mereka dengan bangsa melayu adalah kurang dan kerana itulah mereka tidak boleh berinteraksi dengan baik dan dapat memahami cara kehidupan orang-orang melayu. Situasi sosial disekolah melambangkan apa yang akan berlaku pada masyarakat pada masa hadapan, contoh yang dpat dilihat, kanak-kanak yang dihantar ke sekolah pelbagai jenis aliran berkemungkinan besar tidak mendapat pendedahan yang meluas daripada aspek pemahaman budaya, adat resam, pantang larang dan pergaulan di antara kaum. Mereka hanya menerima input mengenai kepelbagaian kaum di Malaysia secara teori yang disampaikan di dalam kelas. Walau bagaimanapun, imaginasi kanak-kanak amat terbatas dan mereka tidak mampu meletakkan diri mereka di dalam suasana bersosial bersama kaum-kaum lain. Maka disini dapat disimpulkan bersosial anatara semua kaum adalah penting bagi menjamin masa depan Negara yang lebih cemerlang oleh itu, guru sememangnya perlu mengetahui pendekatan yang baik bagi mengatasi semua masalah yang timbul.

Pengajaran merupakan satu aktiviti khas dan kompleks. Apabila guru-guru pelatih dihantar ke sekolah untuk menjalani Latihan Mengajar, saya telah menghadapi kejutan budaya (culture shock). Guru  pelatih mula keliru dengan tujuan latihan mengajar serta pengajarannya yang akan digredkan. Ini kerana guru pelatih mendapati teori yang dipelajari semasa di  universiti tidak dapat dipraktikkan.  Realiti sebenar memberikan masa yang lama kepada guru pealtih untuk menyesuaikan dengan  persekitaran sekolah. Selain itu, jangkaan-jangkaan guru pelatih yang terlalu tinggi terhadap pelajar  mengakibatkan mereka kurang yakin untuk menjalani Latihan Mengajar. Guru pelatih yang meletakkan jangkaan yang tinggi kepada pelajar akhirnya mendapati jangkaan tesebut tidak betul mengakibatkan  tahap keyakinan mereka menurun. Walaubagaimanapun setelah memahami sikap dan menyesuaikan diri  dengan keadaan pelajar dan sekolah akhirnya guru pelatih mampu menjalani Latihan Mengajar dengan  jayanya. Sesungguhnya Latihan Mengajar merupakan medium yang amat penting untuk melatih bakal-bakal guru.  Dengan menjalani latihan ini pelajar akan didedahkan kepada situasi sebenar suasana iklim sekolah dan  juga profesyen perguruan


0 comments: